Czego potrzebuję aby móc wyjechać z moim pupilem za granicę?

Koty, psy i fretki, muszą posiadać paszport. Istotną informacją jest, że nie każdy lekarz weterynarii posiada odpowiednie uprawnienia do jego wystawienia. Aby zwierzę mogło mieć wystawiony paszport potrzebne jest spełnienie określonych warunków:

• Minimalny wiek w dniu przekraczania granicy to 6 miesięcy.
  • Zwierzę musi posiadać wszczepiony chip.
  • Musi zostać zaszczepione przeciwko wścielkiznie. UWAGA!!! Po pierwszym szczepieniu zwierzę nie może opuszczać granic kraju szczepienia przez pełne 3 tygodnie! Co więcej pierwsze szczepienie wykonane po wszczepieniu chipa jest traktowane w prawie międzynarodowym jak gdyby było pierwszym w życiu! Podobnie jeżeli minęła już data kolejnego szczepienia.

Dodatkowo przy wjeździe do niektórych krajów konieczne może być:

• odrobaczenie zwierzęcia w przedziale między 24, a 120 godzin (1-5 dób) przed momentem przekraczania granicy
  • wykonanie miareczkowania w celu oznaczenia poziomu przeciwciał po szczepieniu przeciwko wściekliźnie – próbkę pobiera się po 3 tygodniach od szczepienia, a wynik z laboratorium przychodzi zwykle po 3-5 tygodni!
  • niektóre kraje nie zezwalają na wwóz na swoje terytorium ras psów lub psów w typie ras określanych powszechnie jako niebezpieczne
  • od 2018 r. do Norwegii nie można wprowadzać psów i kotów, które nie mają właściciela, pochodzą ze schronisk dla zwierząt, są przeznaczone do adopcji, pochodzą z domów tymczasowych oraz psów i kotów ulicznych/bezdomnych
  • Jeżeli liczba zwierząt przekracza 5 sztuk niezbędne jest świadectwo zdrowia.
  • Jeżeli zwierzę podróżuje z kimś innym niż właściciel wpisany w paszporcie, konieczne jest pisemne upoważnienie.

Szczegółowe informacje dotyczące podróży ze zwierzęciem na terenie UE znajdziecie Państwo pod tym adresem (hiperłącze do https://www.wetgiw.gov.pl/nadzor-weterynaryjny/przemieszczenia-niehandlowe—podroz-ze-zwierzetami-towarzyszacymi), zaś do innych krajów pod tym adresem (hiperłącze do https://www.wetgiw.gov.pl/nadzor-weterynaryjny/podroz-ze-zwierzetami-domowymi-poza-ue).